{ "@context": "http://iiif.io/api/presentation/3/context.json", "id": "https://dam.museabrugge.be/iiif/3/412/manifest.json", "type": "Manifest", "label": { "en": [ "Invention of the Art of Drawing" ], "nl": [ "Ontdekking van de tekenkunst" ] }, "metadata": [ { "label": { "none": [ "IIIF manifest" ] }, "value": { "none": [ "https://dam.museabrugge.be/iiif/3/412/manifest.json" ] } } ], "viewingDirection": "left-to-right", "behavior": [ "individuals" ], "rights": "https://rightsstatements.org/page/UND/1.0/", "requiredStatement": { "label": { "en": [ "Attribution" ], "nl": [ "Naamsvermelding" ] }, "value": { "en": [ "Auteursrechtelijke bescherming niet bepaald
Musea BruggeThe original TIFF files of this work, in highest resolution and color-coded, can be ordered from Art in Flanders (meemoo). If this image is used for a printed publication or a commercial product, Musea Brugge would appreciate having three copies sent to Musea Brugge, Dijver 12, 8000 Brugge. More information: musea@brugge.be.
" ], "nl": [ "Auteursrechtelijke bescherming niet bepaaldMusea BruggeDe originele TIFF-bestanden van dit werk, in hoogste resolutie en met kleurencode, kunnen worden besteld bij Art in Flanders (meemoo). Wanneer dit beeld gebruikt wordt voor een gedrukte publicatie of een commercieel product, dan vraagt Musea Brugge dat drie exemplaren worden toegestuurd naar Musea Brugge, Dijver 12, 8000 Brugge. Meer info: musea@brugge.be.
" ] } }, "seeAlso": [ { "id": "https://datahub.museabrugge.be/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_lido&identifier=oai:datahub.museabrugge.be:www.museabrugge.be:0000_GRO0132_I", "type": "Dataset", "label": { "en": [ "Object Description in XML" ], "nl": [ "Objectbeschrijving in XML" ] }, "format": "text/xml", "profile": "http://www.lido-schema.org" } ], "items": [ { "id": "https://dam.museabrugge.be/iiif/3/412/canvas/1", "type": "Canvas", "label": { "none": [ "0000.GRO0132.I" ] }, "metadata": [ { "label": { "en": [ "Title" ], "nl": [ "Titel" ] }, "value": { "en": [ "Invention of the Art of Drawing" ], "nl": [ "Ontdekking van de tekenkunst" ] } }, { "label": { "en": [ "Creator" ], "nl": [ "Vervaardiger" ] }, "value": { "none": [ "Suvée, Joseph Benoît" ] } }, { "label": { "en": [ "Date created" ], "nl": [ "Vervaardigingsdatum" ] }, "value": { "none": [ "1791" ] } }, { "label": { "en": [ "Inventory no." ], "nl": [ "Inventarisnummer" ] }, "value": { "none": [ "0000.GRO0132.I" ] } }, { "label": { "en": [ "Photographer" ], "nl": [ "Fotograaf" ] }, "value": { "none": [ "Hugo Maertens" ] } }, { "label": { "en": [ "Description" ], "nl": [ "Beschrijving" ] }, "value": { "none": [ "Navolging van de zeventiende-eeuwse barokschilderkunst domineerde tot lang in de achttiende eeuw de artistieke productie in de Zuidelijke Nederlanden. Dit terwijl rond 1750 buitenlandse kunstenaars in Rome het neoclassicisme ontwikkelden. Deze stijl, gericht op de klassieke oudheid, kende haar hoogtepunt in de Franse school rond de schilder Jacques Louis David. Joseph Benoît Suvée is de sleutelfiguur voor de introductie en bloei van het neoclassicisme in Vlaanderen. In 1771 won hij, vóór Jacques Louis David, de felbegeerde Grand Prix aan de Parijse academie. Later werd Suvée aangesteld tot leraar aan de academie in Parijs en was hij directeur van de Académie de France in Rome. Vanuit deze voorname positie speelde Suvée een belangrijke rol in de opleiding van jonge kunstenaars in Vlaanderen. Dankzij zijn grote invloed verkreeg het Brugse neoclassicisme erkenning op Europees niveau. 'Dibutades' of de 'Ontdekking van de tekenkunst' is het voorbeeld bij uitstek van Suvées neoclassicistische werk. De stijl is koel en statisch, de compositie evenwichtig en getuigt van een strenge eenvoud. Het historiestuk met thema’s uit de klassieke oudheid is het meest favoriete genre binnen het neoclassicisme. Dibutades tekent de omtrekken van haar geliefde op de muur op basis van zijn schaduw. Dit verhaal geldt als legendarische oorsprong van de tekenkunst volgens de antieke geleerde Plinius. Suvées voorstelling illustreert op symbolische wijze de platoonse stijlfilosofie die aan het neoclassicisme ten grondslag lag: kunst als schaduw van de werkelijkheid." ] } } ], "height": 6892, "width": 3384, "items": [ { "id": "https://dam.museabrugge.be/iiif/3/412/canvas/1/1", "type": "AnnotationPage", "items": [ { "id": "https://dam.museabrugge.be/iiif/3/412/annotation/1-image", "type": "Annotation", "motivation": "painting", "body": { "id": "https://dam.museabrugge.be/iiif/2/public%2F412.tif/full/full/0/default.jpg", "type": "Image", "format": "image/jpeg", "service": [ { "@id": "https://dam.museabrugge.be/iiif/2/public%2F412.tif", "@type": "ImageService2", "profile": "http://iiif.io/api/image/2/level1.json" } ], "height": 6892, "width": 3384 }, "target": "https://dam.museabrugge.be/iiif/3/412/canvas/1" } ] } ], "thumbnail": [ { "id": "https://dam.museabrugge.be/iiif/2/public%2F412.tif/full/400,/0/default.jpg", "type": "Image", "format": "image/jpeg", "service": [ { "id": "https://dam.museabrugge.be/iiif/2/public%2F412.tif", "@type": "ImageService2", "profile": "http://iiif.io/api/image/2/level2.json" } ] } ] } ] }